/* echo $this->_bannersData['cube'][$cubeind]['url']; */
צור קשר
צור קשר

בנית מרתף

 

שלבי בניית המרתף

חפירה והכנות לרצפת מרתף

השלב הראשוני לפני חפירת המרתף הוא הזמנת המודד לסימון גבולות המרתף ומיקום הכלונסאות, המלצתי לבצע שתי מדידות אחת לטובת המרתף והשנייה לכל הבית, העלות זניחה לעומת הטעות היכולה להיגרם במהלך הבניה מטעות במיקום הקירות מסימון מדידה שזז בעקבות העבודותךבשטח. לאחר המדידה מבצעים את קידוח ויציקת הכלונסאות, למדריך ליצקת כלונסאות לחץ כאן , בזמן קידוח הכלונסאות יש לבצע בורות חילחול על פי הנחיות היועץ קרקע ומהנדס הבניין.

 לבורות אלו מוכנס בד גאוטכני חצץ וצינור מחורר עטוף גם הוא בבד גאוטכני בור חילכול יוכל למנוע רטיבות והצטברות מים באזור המרתף שימו דגש 

למדריך בורות החילכול לחץ כאן

 

יש שתי שיטות לביצוע הכלונסאות, הראשונה חפירת המרתף ולאחר מכן קידוח ויציקת כלונסאות, השנייה סימון, קידוח ויציקת כלונסאות, לאחר מכן מבצעים את החפירה, שיטה זאת בכל מומלצת אלא אם כן שכרתם את שירותיו של קבלן מקצועי כי אחרת יש סיכוי גדול בפגיעת הכלונסאות בזמן החפירה.

את חפירת המרתף מבצעים על פי תכנית ומומלץ לחפור את היקף המרתף לפחות שני מטר יותר, הסיבה לכך לאפשר גישה לבעלי המקצוע בבניית המרתף ובעיקר לעובדי האיטום.

 

 

 

עודפי האדמה המתקבלים מחפירת המרתף מפונים בחלקם לאתר מורשה כגון דודאים וחלקו האחר נשאר למילוי חוזר, המלצתי לרכוש אדמה כגון: חול דיונה או מחצבה למילוי חוזר, חול זה  אינו תופח ומתהדק יותר טוב, על מנת למנוע את שקיעת הבית או השבילים מומלץ בכל מילוי של כ- 25 ס״מ אדמה להדק אותה או להרטיב אותה, יתרון נוסף בחול זה שהוא אינו מכיל אבנים שיכולים לפגוע באיטום הקירות, החיסרון שחול זה מייקר את העלויות בסביבות 5,000 ש"ח.

להוסיף קישור לסרטון אדמה תופחת

לאחר חפירת המרתף וביצוע הכלונסאות מבצעים את ההכנות ליציקת רצפת המרתף, ההכנות שאותן מבצעים הן:

1. הנחת ארגזי קלקר על האדמה במינימום גובה של 20 ס״מ או על פי הנחיית מהנדס הבניין, הדבר משתנה בהתאם לסוג הקרקע, תפקידו של הקלקר לייצור חלל בין האדמה לרצפה דבר המאפשר לאדמה לתפוח ללא פגיעה ברצפת המרתף.

 

2. יש להקפיד שהכלונס יהיה יצוק מעט מעל הקלקר כהכנה לבטון רזה, במידה וצריך להגביה את הכלונס ניתן לבצע זאת עם גליל קרטון ובמידה והכלונס גבוה מידי ניתן לסטט אותו.

3. מבצעים הכנות אינסטלציה, הנחת צנרת לניקוז האסלה במידה וקיימת, צינור אוורור של הקו ניקוז לזרימה תקינה של השפכים, ניקוז חצר אנגלית ושוחה לקליטת השפכים, ישנם מקרים שהשוחה ממוקמת ברצפת המרתף ויש מקרים מחוץ לרצפת המרתף.

יש להתקין צנרת מסוג גיברית, החיבורים מתבצעים באמצעות הלחמה.

 

4. הנחת ניילון על הקלקרים בכדי למנוע מהבטון רזה לחדור בין החללים, מאוד חשוב לבדוק את הקלקרים שלא נשברו לפני יציקת הבטון.

 

5. יציקת בטון רזה על גבי הקלקרים העטופים בניילון בעובי של כ- 5 ס״מ, הבטון משמש כבסיס ליריעות איטום, עדיף שהבטון לא יכיל פוליה, סוג של אגרגט שמוכנס לבטון, ללא האבנים בבטון יהיה יותר קל להחליקו ולהכין את המשטח לאיטום, חשוב להקפיד על קבלת משטח נקי וחלק.

מומלץ לצאת עם הבטון רזה כ- 30 ס"מ מקו רצפת המרתף כהכנה ליריעת האיטום.

  

6. אין צורך לבצע אשפרה לבטון, יום לאחר היציקה ניתן לבצע את האיטום.

 7. האיטום מבוצע על גבי הבטון רזה באמצעות שתי יריעות SBS בלבד, בעובי 4 מ״מ כל אחת או ביריעה בודדת בעובי 5 מ״מ, יש לצאת עם היריעה לפחות 30 ס״מ מחוץ לרצפת המרתף, בשיטה זאת ניתן יהיה לבצע הלחמה בינה לבין יריעה נוספת שתתחבר לקיר, יש שיטה נוספת שבה היריעה מוכנסת לתפסנות בעת יציקת הקיר, על פי בדיקות להבנתי שיטה זאת פחות מומלצת מכוון שבעת תזוזות המבנה יופעלו על היריעה כוחות נגדיים העלולים לגרום לסדק וכשל באיטום, בשיטה הקודמת שתי היריעות ינועו כמו באקורדיון ויספגו את תנועות המבנה.

יש לאטום גם את הצנרת השייכת לאינסטלציה.

 

לאחר שסיימנו עם ההכנות לרצפת המרתף אנו נקבל משטח מוגבה המכוסה ביריעות איטום.

רצפת המרתף

יש להניח ברזל על המשטח על פי הנחיות מהנדס הבניין ואין לבצע את היציקה לפני אישורו,

מאוד חשוב שהברזל יונח על ספייסרים דבר אשר יגרום לבטון לעטוף את הברזל ולמנוע קורוזיה בעתיד.

יש לתאם עם החשמלאי ביצוע הרקת יסוד, עליו לרתך טבעת היקפית בין הברזלים המונחים לכלונס ועל ידי כך יהיה קשר בין כל יסודות המרתף, בגמר הריתוך עליו להוציא ברזל נוסף לחלק העליון של הבית ולפני ביצוע רצפת הבית יבוצע חיבור להרקת יסוד לשאר הכלונסאות.

הארקת יסוד באה למנוע התחשמלות, חשמל מחפש תמיד ללכת למקום שיותר קל לו ובזמן התחשמלות החשמל יזרום לכלונסאות בגלל הולכת הברזל ופחת הבית יקפוץ.

לפני היציקה מוודאים עם האינסטלטור האם יש לו הכנות נוספות.

לאחר ביצוע ההכנות האחרונות מבצעים את יציקת הרצפה, יש לתאם עם מעבדת הבטון מראש,  דגשים ליציקה, יש לבצע אשפרה 3 פעמים ביום הדגש הוא בקיץ.

חשוב לוודא לפני היציקה שיש קוצים מוכנים עבור קירות המרתף והממד.

בכל יציקה יש לוודא את דרגת בחשיפה של הבטון, כל בטון הנמצא במגע עם האדמה חייב בדרגת חשיפה של 3 לפחות.

 

קירות מרתף

לאחר אשפרה של הרצפה יש להיערך לתפסנות של קירות המרתף והממד, במידה והחלטתם לבנות אותו שם.

אני השתמשתי בעצר כימי בין חיבור הרצפה לקירות המרתף, תפקידו שבמגע עם מים הוא בעצם מתנפח ולא מאפשר לנוזלים לחדור פנימה, מומלץ לפני התקנתו לנקות את המשטח, איש האיטום שלי ביצע את הפעולה עם מפוח אוויר.

לאחר התקנת העץ והברזל ולפני סגירת התפסנות משני צדדיה זה הזמן לקרוא לאינסטלטור להעברת צנרת במידה ויש ולחשמלאי לשתילת קופסאות למתגים, תקשורת ותאורה.

הצנרת צריכה להיות במרחק של כ- 8 ס"מ מהחלונות למנוע מצב שאנשי האלומיניום יפגעו בצנרת בזמן ההתקנה.

חשוב לבצע עוד בשלב היציקה התקנה של התקן עומר בכדי להתקין מזגן בחדר הממד בצורה תקנית ואסטטית,

למדריך התקן עומר לחץ כאן

את יציקת הקירות יש לבצע על פי תכנית המהנדס, אני ביקשתי ממפעל הבטון להכניס למיקסר חומר לשיפור האיטום בשם פנטרון, תפקידו להפוך לגביש במגע עם מים ולמנוע חדירתם דרך הקירות, ישנם עוד סוגים של משפרי איטום, עלות של משפרים אלו בסביבות 5,000 ₪, עלות זאת חלה על הבונה ולא על הקבלן.

בזמן היציקה חייבים להשתמש בויברטור למניעת סגרגציה וחללי אוויר, דברים המחלישים את הבטון וכמובן את המבנה, תבקשו מהקבלן שיחזיק ויברטור לגיבוי, למקרה שהויברטור החליט שאין לו כח לעבוד היום.

 

מיד לאחר היציקת קירות, מבצעים קידוחים בעץ באזור בו תהיה המרפסת אנגלית ושותלים את הברזלים אשר ישמשו להכנתה.

לאחר פרוק התפסנות יש לבצע אשפרה לפחות 3 ימים.

כחלק מההכנות לאיטום קירות מרתף, יש צורך לחתוך ברזלים חשופים ולגרד בליטות מהיציקה לקבלת משטח חלק, יש צורך לבצע תיקונים לסגרגציה.

בין החיבור של הרצפה ליריעה הקיימת יש לבצע רולקה למניעת חלל אוויר ולאחיזה טובה של היריעה, דבר אשר יעזור לבצע את האיטום טוב יותר, לאחר ביצוע הרולקה מבצעים הלחמה של יריעה לקיר בגובה של 30 ס״מ ובעובי של 5 מ״מ אשר מתחברת ליריעה שיוצאת מרצפת המרתף (זאת שהשארנו 30 ס״מ ביציקת הרצפה).

לאחר סיום הלחמת היריעות מבצעים התזה על גבי קירות המרתף של פריימר, חומר המקשר בין הבטון לחומר האיטום, אחרת חומר האיטום יתקלף.

לאחר ביצוע פריימר יש להתיז חומר איטום, היום כבר לא משתמשים ביריעות לאיטום, ישנם שני סוגי איטום חד רכבי או דו רכבי, ההמלצה להשתמש בחומרים הטובים בשוק לא חסר חברות בשוק שהחומרים שלהם באיכות ירודה, דוגמא לחומר אכותי גרמני רמירז.

ההמלצה להמתין יום אחד לייבוש החומר ורק לאחר מכן להניח יריעת הגנה Hdpe, יריעת פצפצים שמטרתה להגן על חומר האיטום בעת החזרת האדמה ובנוסף מאפשרת לנוזלים לזרום לקרקע  מהקירות דבר המקטין את זמן שהיית המים על הקיר.

לאחר ביצוע האיטום ולפני החזרת האדמה מסביב, יש ליישם המשך הכנות לבורות החלחול, מניחים מסביב לקירות המרתף צינור מחורר המצופה בבד גאוטכני מעליו חצץ העטוף בבד גאוטכני נוסף, תפקידו של הצינור לפנות את המים מסביב לקירות המרתף לעבר בורות החילחול, תפקיד הבד והחצץ לאפשר זרימה תקינה של מים מבלי לסתום את החורים שבצינור.

למדריך בורות חילחול לחץ כאן

השלב הבא הוא החזרת האדמה מסביב לקירות, חייבים לוודא שאין אבנים גדולות באדמה דבר העלול לגרום לפגיעה באיטום.

תקרת מרתף

בתקרת המרתף עוברת כל הצנרת חשמל לתאורה, לגלאים השייכים למערכת האזעקה ועוד, חשוב

לערב את שאר בעלי המקצוע כגון מיזוג להעברת הצנרת המשמשת להעברת גז למזגנים, במידה

ורכשתם שואב מרכזי יש צורך להעביר צינור ליניקה, לסיכום ההמלצה שלי לוודא מול כל בעלי המקצוע שיעברו על התכניות ולבצע את ההכנות בהתאם, כל ההכנות מבוצעות רק לאחר הנחת תקרת עץ והברזל על פי הנחיית המהנדס בניין.

בגמר ההכנות יש לבצע את היציקה, גם בשלב זה יש לתאם את היציקה מראש עם מעבדת הבטון והמהנדס

ולבצע אשפרה.



בנית מרתף  
המשיכו לקרוא...
mobile baner